-
Teatr zaangażowany w Polsce i na świecie
Symbol:
9788324236633
43.59
Program lojalnościowy dostępny jest tylko dla zalogowanych klientów.
Wysyłka w ciągu | 24-48h |
Cena przesyłki | 14.99 |
Dostępność | 5 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788324236633 |
EAN | 9788324236633 |
Płatność AutoPay/wpłata na konto
W artystycznej Utopii każde dzieło teatralne byłoby zarzewiem buntu i wywoływałoby realną, spektakularną zmianę jak bitwa o Hernaniego czy zdjęcie z afisza Dejmkowskich Dziadów. Pojawiające się w tytule tomu hasło teatr zaangażowany odsyła automatycznie do znacznie szerszego kulturowego kontekstu napięcia między etyką a estetyką. Pytanie o autonomię sztuki, stopień jej wyemancypowania względem przestrzeni społecznej czy szeroko rozumianej sfery politycznej padało nie raz, pomimo to ciągle powraca jako problem determinujący ogląd twórczości artystycznej. Koncepcja tomu i jego przekrojowa struktura opierają się na współczesnej dynamice zjawiska. Autorami tekstów są historycy, teoretycy i praktycy teatru, niezależni dziennikarze. Tę mnogość perspektyw pogłębia aspekt dla analizy dzieła teatralnego fundamentalny równoczesność aktu kreacji i percepcji. W książce uwzględniona została ta podwójna optyka; spojrzenie kreatorów współgra z dekodowaniem przejawów zaangażowania teatru przez odbiorców, krytyków i badaczy.
Wydaje się oczywiste, że "teatr zaangażowany w tym szerokim znaczeniu wykracza już dzisiaj poza sferę tradycyjnie rozumianej sztuki i teatru, znajduje szczególnie dobre warunki rozwoju w Polsce i innych krajach za sprawą wielu zwrotów (społecznego, performatywnego), co oczywiste, ale także w związku z postępującym procesem demokratyzacji społeczeństwa, wymagającym jego aktywności i oporu wobec różnych ośrodków władzy; a to testuje się najlepiej w teatrze (), który i jako sztuka, i jako instytucja, wreszcie najogólniej jako praktyka kulturowa opiera się po prostu na współobcowaniu bliźnich.
[z recenzji dr hab. Doroty Fox]
Wydaje się oczywiste, że "teatr zaangażowany w tym szerokim znaczeniu wykracza już dzisiaj poza sferę tradycyjnie rozumianej sztuki i teatru, znajduje szczególnie dobre warunki rozwoju w Polsce i innych krajach za sprawą wielu zwrotów (społecznego, performatywnego), co oczywiste, ale także w związku z postępującym procesem demokratyzacji społeczeństwa, wymagającym jego aktywności i oporu wobec różnych ośrodków władzy; a to testuje się najlepiej w teatrze (), który i jako sztuka, i jako instytucja, wreszcie najogólniej jako praktyka kulturowa opiera się po prostu na współobcowaniu bliźnich.
[z recenzji dr hab. Doroty Fox]
Autor:
Magdalena Gołaczyńska, Justyna Kowal, Piotr Rudzki
Wydawnictwo:
Universitas
Rok wydania:
2021
Oprawa:
broszurowa
Stron:
254
Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
- Producenci